24 augusti 2008

Det kom lite regn

För en vecka sedan planterade vi klättervildvin vid en nybyggd spaljé i sydväst, och nya plantor ska som bekant vattnas ordentligt i början. Vädermakterna bestämde sig uppenbarligen för att överta vårt bevattningsuppdrag, för det har ösregnat konstant sedan sjutiden igår morse. Det har regnat så mycket att ett av våra kraftfulla gräs lagt sig ner på marken och gett upp för säsongen. Mitt i skyfallen stod jag i regnställ och utövade konstgjord andning på det där gräset; famlade omsorgsfullt men förgäves med snören och stödpinnar. Jag har två barn, och en hel drös till ute i trädgården.

Men jag ska inte klaga; jag har kramat systerdottern, druckit rosé-Cava och haft djuplodade diskussioner med systern i en hög i soffan.

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Regn är mysigt...ibland. Det fungerade t.o.m att vara på Tosselilla i regnet även om jag föredragit lite sol.

Kajsa sa...

Så här års älskar jag regn. Även om jag inte förstår hur det är fysiskt möjligt för en gräsmatta att växa så fort som vår gör just nu.

Och om jag hade några vackra gräs som slogs ner av regnet, så skulle jag nog tröttna.

Anonym sa...

Jag vill också ha sån´t däringa högt gräs. Två tuvor symetriskt placerade på var sin sida om ett långsmalt fönster.

Men om de ska hålla på och böja sig och ha sig så vete spörs...