27 mars 2008

En stund av stolthet

Min nya tangentfrände i bloggosfären – Rana – har tilldelat bl a mig en bloggutmärkelse som hon motiverar med ord jag kommer att smaka på för en lång tid framöver, och över vilka jag blir så stolt att jag sväller upp likt en rosa kalasballong. Snälla ni, låt mig få vara uppblåst bara för en liten stund. Låt mig få stiga till väders, tills verkligheten eller något av kalasbarnen kommer med saxen och på ett ögonblick tömmer ut all den luft ingen ändå kan se.

"Jag ger den (utmärkelsen) till Jensen, som skriver isande skarpt om livet. Hennes texter är salta, klara och fokuserade - ofta kryddade med burleska korn från vardagens bakgård. Personer som mår dåligt av att läsa exremt välskrivna texter bör inte besöka Jensens tankar."

Jag får skrivkramp och tar emot utmärkelsen med nedslagen blick, eftersom Jante själv i alla fall står där och häckar med vass blick bakom dörren, men ger den lika snabbt tillbaka till Rana. För att hon alltid sätter fingret precis på känslan, så där obarmhärtigt både i smärta och gapskratt. Vardag blir poesi, skärpan är extremt påtaglig – sitter ständigt brevid henne och manar på. Och en vassare bloggpenna har jag sällan skådat. Med handen på hjärtat tror jag att hon, liksom jag, har en söt skrivardröm under dunkudden i sovrummet. Och kanske det bästa av allt: hon vässar min egen penna – dagligen och stundligen!

Nu har jag en ugn som måste rengöras och för all del ett oproportionerligt stort ego som måste tämjas.

7 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Tittar in för att säga grattis...och säga att jag håller med Rana helt o hållet. Du skriver verkligen jättebra!

Kram Annie

Anonym sa...

Nu ska du spola ner Jante med diskvattnet. Du är ju precis så där bra!

Kajsa sa...

Grattis grattis - du förtjänar det!

RANA sa...

Ja-a du, min vän.

Jag vet inte vad det är riktigt -jag undviker den brunnen ett par dagar till - men av nån anledning håller jag igen med den värsta känslogeggan när jag pratar med dig. Jag är ganska begåvad när det kommer till automatiskt speglingsbeteende (den brunnen undviker vi DEFINITIV ett tag till, annars kan vi alltid skylla på mamma). Jag lägger min ton närmare din, blir exakt och klar och försöker ha lite cool attityd så där (som du) och vill inte verka stötande mot din glasklara exakthet. ;-) Men nu kliver jag över det: pussar och kramar och gulle dig för dina fina ord!!!!! Jag blir så glad. Du ser lite för klart vad som ligger under den där jäkla kudden.

Och nu ber vi Jante dra.

PoK, Rana

RANA sa...

Jag for tillbaka till min blogg, läste din kommentar där: "puss och kram och allt sånt".

Det gör min kommentar här ovan något obegriplig. Uppenbarligen försöker jag göra dig till den isdrottning du inte är. Jag vet inte vad är med mig. Jag försöker nog bara skapa lite dramatik. Jäkla människa.

Anna sa...

Tack Rana, det kändes ganska bra att få vara isdrottning för en liten stund. Jag som är så himla kass på skridskor...

Håll ingen gegga inom dig, det blir så kletigt. ;o)

Nu rider vi gemensamt genom denna fredag på komplimangernas våg!

Här håller vi förresten på mat-Tina, någon jävla skånsk ordning får det vara!

RANA sa...

Du är så BRA!!!!!!!!