21 april 2008

Veckans vårbild, del 4

Humlen växer så vild och så tokig,
slår knut på sig själv och blir alldeles krokig.

Den håller sig fast i minsta grej,

och om jag satt still tog den nog tag i mig. [...]


(Loppans favorit ut Majas Alfabetssånger.)






När kvicksilvret visar 12 grader i skuggan vräker jag mig ut med barnen och kameran efter jobbet.

Som sagt; vild och tokig.
Humlen växer nog 30 cm i veckan! Vår spaljé är förmodligen tre meter hög. Denne vilde växer då ända upp, och när spaljén tar slut växer den neråt, en dryg meter till. Funderar man på att sätta en humlestör i trädgården kan den lätt vara både fyra och fem meter hög. Och därmed fyllas ordentligt på någon månad bara.

Det där ljusgröna nya – jag älskar det!

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nåt visst med Skåne. Jag blir mer och mer övertygad om att det är den bästa änden av landet!
Jag har utmanat dig i en kedjeblogg. Häng på om du har lust!

Petra sa...

Humle ska visst vara en riktig superplanta. Tål att tänkas på, breder den inte ut sig och tar över?

Anna sa...

Vår planta är nu drygt tre år gammal, och visst blir den lite större för varje år, men vi ser efter den nertill, så att den inte sprider sig utanför spaljéområdet. Än så länge har inga insatser behövts.

RANA sa...

Härligt!!! Det ser jättefint ut.

Vi ska också skaffa flera plantor snart - de ska klänga på störar. Det är Mannens insynsskyddsprojekt i trädgården. Jag låter honom hållas och ägnar min trädgårdsbegåvning (?) åt färgharmonier och dofter och former. Låter nästan sexistiskt.

HUR GÅR DET MED DIN TEMARABATT? Berätta allt.

Kram, Rana