5 maj 2008

Karré – sweet mercy!

Många pratar om kött så här i grillpremiärstider. Det tänker jag också göra, så här timmarna innan deklarationsinlämningen.

Vår hela bit karré var stor, jättestor, och den marinerade jag över natten i:

3 dl Sprite (jepp, du läste rätt)
1 dl soja
1 finhackad lök
1 finhackad vitlök
1 dryg msk Piffi Allkrydda
1 dl socker
Peppar och pyttelite salt (soja och Piffi gör sitt)

Receptet kommer från personal som marknadsför Webergrillar. Och sannerligen, det blev en riktig höjdare! Nästa gång ska vi prova att marinera karréskivor istället, liksom för variationens skull.

Har du nått några gastronomiska höjder i helgen? Kom då ihåg att hemgrillad korv absolut räknas! De flesta av mina höjdare är högst mentala, särskilt nu när grillsäsongen påbörjats.

Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan grilla i stort sett vad som helst och bli nöjd. I helgen blev det fläskfilé, korv och haloumi. Mmmm.... Haloumin hamnade senare även i en sallad men couscous, sparris, rostade pinjenötter och min underbara salladsdressing. Det var också mumma...

Var dags glimtarn sa...

Grillad lammkorv och Ticinokorv samt jordgubbs salsa och karré liksom er : )
Ska testa din Sprite marinad!

Anonym sa...

Cola har jag hört att man kan använda i marinad så varför inte Sprite?!

Här uppe har vi inte premiärgrillat än. I helgen ska vi visst få 20 grader så kanske då.

Jag grillar helst fläskfilé. Gott gott.

Petra sa...

Hrm...vad tillför Spriten? Coca-Cola har jag hört talas om att man kan använda, men det har ju en speciell smak. Men Sprite? Det är ju mest socker och kanske lite citron, god som läsk men...Berätta :)

Anna sa...

Petra:
Jag tror sockret och så den där citronsyra-smaken.

Och icke att förglömma; det amerikaniserade resultatet.