27 maj 2008

Lite vid sidan om

Alla barn älskar väl avbrott från rutinerna. Minsta lilla justering känns spännande. Därför suger jag likt en svamp till mig deras glädje och lysande blickar när jag särar på persiennerna och berättar att de fått sovmorgon, att vi ska ha mysfrukost och gå lite senare till förskolan. Loppan gör egen varm choklad och Lillebror väljer sitt pålägg med stor eftertanke. Äggen skalas lite extra omsorgsfullt och samtalen får dubbel gemytlighet.

– Precis på en vanlig dag!? utbrister Loppan.

Vi vuxna är så fattiga ibland.


Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

Sara sa...

Barnen har rätt. Det är i vardagen de finns, de största stunderna. De rikaste ögonblicken. Jag tar till mig av det de lär ut idag!

Anonym sa...

Barnet frågade mamma, varför är inte ketchup blå? Mamman svarade med fakta, rätt och riktigt. Barnet fortsatte och prata om blå grön ketchup mamman blev irriterad ketchup är rött för att... men varför inte fantiser om blå grön rosa ketchup!
Det är viktigt med fantasi!!

Var dags glimtarn sa...

PRecis på en vanlig dag ska man bryta rutiner :) Underbart. De allra vanligaste dagarna ska bli udda :)

Peace in mind sa...

Och tänk vad enkelt det är att åstadkomma den där oväntade glädjen. Fler lata mornar åt folket:)