7 maj 2008

Min längtan

Jag ska göra en efterlängtad utflykt till helgen, helt på egen hand. Den kommer med all säkerhet att ta halva dagen i anspråk, men det ingår i planen. Utflykten kräver förberedelser i form av flertalet anteckningar och listor, funderingar samt ett par ekonomiska överläggningar då ambition och plånbok sällan stämmer överens. Dessutom ska jag tidskalkylera med att stanna så länge att jag kan inta måltid på plats, också den helt själv.

Nä, vet ni; vilken symbolisk rappakalja! Jag ska "bara" åka till ett litet paradis; till vår anrika handelsträdgård, för att köpa säsongens sommarplantor och perenner. Jag ska strosa runt i gångarna och se trädgårdsmästaren själv i stråhatt varsamt vattna sina älsklingar. Jag ska stryka blad mellan fingrarna, bläddra i den tjocka men ack så charmiga och delvis handskrivna plantlistan, välja väl och plocka med mig i bruna papperspåsar, överväga och drömma. Och så ska jag helt ensam pausa i det somriga trädgårdscaféet för en ekologisk lunch på närproducerade råvaror.

Barnen kommer att vara hos farmor och farfar, och maken kommer att ha ett annat utomhusprojekt igång samtidigt. En småbarnsmamma njuter alltså av denna längtan. Dessutom är jag defintivt lagd åt ensamvargshållet, så jag kommer att trivas väl enbart i mitt eget sällskap. Hur ofta tillåter vardagens ekorrhjul att man just får vara ensam med sina tankar? Jag älskar makens och barnens närvaro och vår tajta tillvaro, men behovet av att få isolera sig, andas mentalt och tänka fritt kvarstår alltid där ute i periferin.

Må det bli lördag snart.

Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Låter underbart med luftning på egen hand. Jag handlar som bekant också helst ensam. Tänka egna tankar..

lina sa...

Förstår att du längtar....låter helt underbart härligt!

Var dags glimtarn sa...

Delar ditt behov av att ibland få njuta ensam med sina tankar... Have a nice day!

Sara sa...

Jag förstår din längtan efter en stunds ensamhet. Längtar jag med. Men har tyvärr ingen sådan stund inplanerad. Beger mig till almanackan direkt för att ändra på det!

Vildängel sa...

Åh, här trivdes jag bra, hit får jag återvända när jag inte är så trött... Min extremt morgonpigga minsting tycker väl snart det är dags för uppstigning...
men det är ju det där med ensamtid i sällskap endast av sina tankar, det är värt lite lite sömn... jag förstår din längtan så väl.
Lisa

Borsökna Östergård sa...

Du har en bra inställning till handelsträdgårdsbesök, det hör jag. Jag blir stressad och jagar personal som inte finns tillgänglig för mig i den utsträckning jag vill. Ska bli kul att höra vad du kommer hem med?!

RANA sa...

Ja, det där är extremt lätt att fatta för mig. Underbart att strosa runt bland plantor och titta på gulliga gamla trädgårdsmästaren, härligt att planera sin trädgård, mysigt att sitta och äta på fint trädgårdscafé och - inte minst - skönt att komma ifrån snurren, och utan ungar i knävecken och make i örat ENSAM strosa runt. Ja! Ja! Ja! Fattar det mycket lätt.

Och du. Tack du söta fina för varma, kloka ord. Den här veckan blir inte årets bästa.

KRAMAR!!!!!
Rana

Kajsa sa...

Jag har exakt samma längtan. Såväl efter ensamhet som efter sommarblommor. Försökte stilla min blomlängtan på Plantagen i helgen, med en snart-fyraåring i släptåg. Det gick inte. Jag ville inte ha något på tråk-Plantagen och sonen ville - tja, allt jag inte ville att han skulle göra. Så jag är fortfarande blomlös.