8 maj 2008

Två torsdagskontraster

Morgonnjutning
Avokado bör man äta, ganska ofta. Nu har jag hittat en makalöst god avokadoröra, signerad mor och dotter Bergenström (jag borde kanske vidga mina kokboksvyer?):

2 avokado (mosad med några droppar citron)
1 hårdkokt ägg (finhackat)
1 tsk fransk senap
2-3 msk finhackad lök
salt och peppar
1 msk god olivolja

Rör ihop alltsammans och bred på smörgåsen, eller använd som förrätt i någon form. Idag blandade jag i lite torkade chili flakes, som gav lite extra sting. Himmelskt!

Förbenade bokstäver
Loppan ljudar och skriver egna meningar för glatta livet. Det är fritt och djärvt gjort och jag imponeras alltid. Själv har hon extremt höga krav på sig själv och bryter fullkomligt ihop när jag inte kan läsa hennes meningar p g a ev felaktiga bokstäver, ljud eller textordning (hon skriver textraderna i valfri ordning, inte nödvändigtvis uppifrån och ner). Hur mycket jag än förklarar och bedyrar att all inlärning är successiv och att jag är stolt över henne alltid och oavsett, så underskattar hon ständigt sig själv och uttrycker sina gigantiska misslyckanden så otroligt starkt. Jag vill bara stryka henne medhårs och ta henne till mig, men ingenting hjälper när bokstavsvärlden går i kras.

Se där, två starka kontraster på morgonkvisten. Det är väl ingen som någonsin utlovat humörjämna starter på dagen? Livet i ett nötskal alltså.

Andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

Var dags glimtarn sa...

Känner igen det där. Det går inte mer än att trösta. Deras värld faller ihop i en viss ålder vid prestation och ganska länge. Hos oss mellan 5 och 7 typ :O Lilla H käncker ihop när vi inte hajjar vad klockan är när hon läser den på svenska. Man säger ju tvärtom på italienska. Jag tar henne till mig om jag får och säger: min fantasi är så svag, jag är 35, jag måste få allt rätt beskrivet för att hajja. Förstå vad trist! Du som barn har sån stor fantasi och gåva att förstå och lära, även om man säger fel förstår du. Det blir tristare sen, som vuxen. Vi hajjar så lite. Det har gett henne mod att testa igen..

Kajsa sa...

Ja! Den där röran har jag också provat - helt underbar. Tack för påminnelsen, jag hade helt glömt den.

Och du: här hemma hos oss tror jag inte humörjämna starter på dagen förekommer längre. Ever. Och det är gott så. :-)

Anonym sa...

Lilla Loppan, men det är ju förbaskat frustrerande när man inte blir förstådd.

Tyvärr tål jag inte avokado :( Är mycket deprimerad över detta eftersom det är så gott. Jag vet inte riktigt om jag är allergisk egentligen eller om jag fortfarande lider av sviterna efter en tequila och guacamolekväll i Spanien för typ 10 år sedan. Men illa mår jag i alla fall...