29 juli 2008

Ljud

Ljud, i alla bemärkelser. Det är som om man smakar på dem lite mer när tiden går långsammare och sinnena är öppna. Att ta sig tid att bearbeta sinnesintryck är förmodligen det bästa sättet att rensa själen – som en tvagning med ljummet vatten och mjukgörande såpa.

Natten och vargtimmens ljud är få; en sprucken barnaröst inifrån drömmen, grannarnas gamla BMW smygandes upp på uppfarten, som för att inte vara till besvär. Ett par skrålande ungdomar på gatan utanför, vilka manifesterar generationsskillnader genom att påbörja sin kväll när jag nyss avslutat min.

Morgonen efter, som en liten vacker bisats till kvällens ljud; Loppan och hennes sömnvilda lugg, nyvaken med vimsiga nyord om vad man kan framställa av kons mjölk. Ett behov av att klämma ut nattens tankar och att få rätsida på drömmarna.

Kaffets skvalpande väg från termos till farmors blåmönstrade kopp, och tvättmaskinen med badlakan. Alltid kaffe, och alltid tvätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ord

Dina ord smeker mina hjärnvindligar.

Keep them coming sister, keep them coming!

Anonym sa...

Det är någonting med dina ord. De letar sig in i mig och gör mina ögon blanka. Jag stjäl till mig några datorminuter medan värdinnan sover sött, två män gör frukost och barnen leker vilda lekar med en stackars katt. Jag säger som du: LÄNGTAR.

Rana

Anonym sa...

Så vackert du skriver. Poesi för en vilsen vardagssjäl som min. Tack.