19 september 2008

Bio i sydöstra hörnet

Sydöstra Skåne har ett mycket rikt kulturliv, därom tvista nog ingen. Glesbygden och småbygden har många fördelar just här. Det myllrar av gårdsbutiker, kaféer, krogar, ateljéer, antikvitetsaffärer och välkomnande öppna dörrar hos konstnärer. Och så bio: Vill man, så sänds t ex operaföreställningar direkt från New York på Bio Rio i Tomelilla. Och här i Ystad kan man se både de stora filmerna i de tre salongerna på vanliga SF-biografen ute på gamla regementet, eller se lite smalare filmer på den anrika Biografteatern Scala, uppförd i början på förra seklet.

På den sistnämnda var jag och kultiverade mig med en väninna igår. Vi njöt av befriande popcornsfri föreställning i gammal miljö, på småhårda men ack så charmiga biografstolar, en nödvändig femtonminuters paus för byte av filmrulle, ett glas rött pausvin (!) och en underbar film: "Citronlunden".

Jag borde medge att jag den senaste tiden varit nästan svältfödd på kultur, vi har helt enkelt prioriterat annat, men gårdagskvällen fyllde med goda mått på en bägare jag låtit stå relativt tom ett tag.

4 kommentarer:

smultron sa...

Låter härligt :)

Var dags glimtarn sa...

Verkligen härligt!

I Italien har jag berikats med kultur, fantastiskt utbud.

RANA sa...

Jag är glad för den sista meningen... bland annat.

Kram till dig, stjärnan.

/Rana

Peace in mind sa...

Härligt hopfull kväll, med kultur och vin. För en inbiten stockholmare känns nivån skönt hög:)