19 september 2008

Ma(k)tskifte

En av de största pappers- och magasinsförändringarna jag gjort är att säga upp min långa prenumeration på Allt om Mat. Som småbarnsförälder insåg jag att jag inte längre lagade så mycket Allt om Mat-mat, så jag valde att testa något annat: Matmagasinet. Sent i varje nummer presenteras exempelvis 20 rätter à 20 minuter, och där ungefär var jag såld.

Senaste numret hade jag med mig i bilen upp till lillasysters bröllop, och kunde jag göra hela veckomatsedeln, för tio dagar!

Jag gillar den tidningen, om det mot förmodan inte framgick.

(Som notis kan nämnas att det för övrigt var Matmagasinet som nyligen IQ-testade sina läsare i ett äppelkaksrecept med muskotnöt...)

Så ikväll blev det köttgryta med valnötter, ur nr 10:

4 pers

600 g grytbitar av nöt
1 msk smör

1 gul lök

1 1/2 dl rött vin

2 dl vatten

1 msk kalvfond
1 msk vetemjöl

2 1/2 dl matlagningsgrädde

1 tärnat äpple
10 katrinplommon

salt, peppar

1/2 dl valnötter


- Bryn köttet i omgångar, lägg över i en gryta. Tillsätt löken.
- Tillsätt vin, vatten och fond och koka ca 40 min (nja, här måste man nog köra på lite längre för att köttet ska "smälta"), tills köttet är mört.
- Vispa ut mjölet i grädden och red grytan.
- Lägg ner äpple och katrinplommon och koka i ytterligare 5 min.
- Salta, peppra och strö över nötter.
(Vi serverade med hederlig kokt potatis samt smörstinna, välsaltade haricot verts.)

Inga konstigheter, bara jättegott!

Jag menar; ju fler gånger jag får slita på min franska emaljgryta, desto lyckligare blir jag.

Inga kommentarer: