26 juni 2012

Om klimatstrutsar – ett vredesutbrott #KlimatVardag

Artiklarna om växthusgaserna och klimatförändringarna avlöser varandra i media, så det är svårt att undgå dem. Läser du texter som denna eller denna (och för all del kritiken också) för att lära mer och kanske vara med och påverka ett litet steg i taget, eller säger du "usch så hemskt" och sticker sedan huvudet i sanden? Kanske kniper du ihop ögonen och generaliserar klimatförändringarna som enbart naturligt cykliska?

Klimatfrågan är den enda samhällsfråga där jag uppriktigt kan känna att jag vill kategorisera människor, och det skäms jag för. Att placera i fack är trångsynt, men jag är förbannad. Och när man är förbannad är man inte särdeles rationell. Jag är förbannad mig själv, mina medmänniskor och på lama politiker. Och det är jag så klart inte ensam om.

Grejen är dock den att de flesta i min omgivning tycker som jag: De tycker forskningsresultaten (ca 98% av forskarna är överens om det mänskliga ansvaret för klimatförändringarna) känns obehagliga och hemska. Majoriteten väljer dock att fortsätta sitt liv med invanda klimat-ovanor (köttet, maten, bilen, flyget, energin):
Inte ska jag väl behöva säga upp delar av min välfärd för att bidra till en bättre värld? 
Detta ska väl i alla fall regeringen och "de där i Rio" ta ansvar för och besluta om först, innan jag ska behöva ta ställning?
Till syvende och sist kan jag ändå bara ta ansvar för min egen familjs vanor och ovanor. Jag kan bara välja åt mig själv och ska inte döma andra. Men hur freakin' lätt är det, när det gäller förutsättningarna för hela fucking planeten!?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Undran: har du kanske några bra tips på bloggar eller andra ställen som är bra källor till (helst löpande) information? Var hämtar du din info?

Hanna sa...

Nä. Jag har konstant panik när jag tänker på detta. Jag blir förbannad över småsaker, som att bilarna tar sig/har företräde i trafiken när jag cyklar i ur och skur. Iofs kan man väl säga att det är bättre ur klimatsynpunkt än att de står och puttrar. Men när regnet står som spö i backen och bilar vägrar släppa mig över övergångsstället då vill jag göra något mycket dumt. Jag känner stort äckel inför mänskligheten varje gång jag besöker ett stormarknadsområde. Behöver vi det här? Hur mycket energi går det inte åt bara för att hålla dessa lokaler varma och upplysta även när ingen är där? Osv osv in i oändligheten. Men människor orkar för sällan problematisera sitt eget beteende. Det är alltid ALLA eller MÄNGDEN som räknas. De förstår inte att varje individ är en del av helheten...

smultron sa...

Jag tror att många liksom inte orkar ta in det för att det blir för mycket på en gång. Det är nog viktigt att se att alla kan göra något, inte kanske allt på en gång. Börjar man göra nånting går det också lättare att få nya vanor. Jag kan känna skuld för att vi inte handlar allt ekologiskt, men tänker sällan på det vi faktiskt gör (t ex boendet, semestrandet, sopsorteringen, ingen bilåkning i veckorna mm). Jag läste förresten om en intressant avhandling i ämnet, från 2009 tror jag, skriven av Karin Bradley. Hon kom fram till en del intressanta grejer.

Anonym sa...

I'm really enjoying the design and layout of your site. It's a vеry easy
оn the eуes which makeѕ it much more pleaѕant
for mе to comе here and vіsit mоre often.

Did yοu hігe out а designer to create yοur thеme?

Fantastic worκ!

Feel frеe to surf tο my blog: Where To Purchase Electronic Cigarettes

Anonym sa...

Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo
News? I've been trying for a while but I never seem to get there! Thanks

Here is my homepage; Garnier Dark Spot Corrector
Also see my website > dark spot corrector reviews

Anonym sa...

Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was extremely long)
so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog.

I too am an aspiring blog blogger but I'm still new to the whole thing. Do you have any points for first-time blog writers? I'd genuinely appreciate it.


my blog :: white by vera wang shoes
Also see my web site - vera wang lavender label shoes

Anonym sa...

Ӏ lovе what you guys tend to be up tοo.
Thіѕ tуpe of clеvеr woгκ
and repοrting! Kееp up the supеrb
ωorkѕ guyѕ ӏ've included you guys to my blogroll.

Also visit my web-site :: top rated mens running shoes
My website :: running shoes for overpronation

Anonym sa...

Thanks for a marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you could be a great author.
I will always bookmark your blog and may come back at some point.

I want to encourage you to definitely continue your great posts, have a nice weekend!



My web-site cargo pants for women
my site - www.allaboutcargopants.com

Anonym sa...

Hi there this is kinda of off topic but I was wanting to know if
blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code
with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding expertise so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

My weblog - Subutex Withdrawal
my web page :: Treatment Centers In San Antonio