5 juni 2012

Bönpesto

På baksidan av en förpackning torkade bönor hittade jag ett recept på bönpesto. Den blev fantastiskt god! Receptet har jag modifierat något.

Jag ser hur många användningsområden som helst: Till ugnsbakade grönsaker, grillat, på smörgås eller crostini eller som dippsås.

2-3 dl valfria bönor (skölj väl, om du använder bönor på burk)
1 dl riven parmesan
2 vitlöksklyftor (rivna)
1-2 krukor basilika
1 näve färsk spenat (kan uteslutas, då räcker 1 kruka basilika)
ca 1 dl oliv- eller rapsolja (jag väljer raps)
1 citron (saften)
salt och peppar

Kör alltsammans ordentligt med stavmixern och reglera konsistensen med mängden olja (ofta tar jag mer än angiven mängd olja). Smaka av med salt och peppar.

Tänk på klimatet och ät mer bön- och baljväxter och mindre kött.


Inga kommentarer: