4 juni 2012

Evighetsdiskussionen närodlat v/s ekologiskt #KlimatVardag

Det behövs ingen djupare förkovring för att upptäcka evighetsdiskussionen mellan närodlat och ekologiskt. Man vill ju ta ställning, ställa sig i en hörna och rita lagflaggor tillsammans, liksom. Det hör väl lite till mänsklighetens natur; att vilja kategorisera omgivningen för att göra den mer hanterbar.

Jag fick en fråga av min vän Lisa – en fråga som är väldigt representativ och som kan användas som utgångspunkt: "Ska jag välja svensk blomkål eller belgisk, ekologisk?"

Mitt spontana svar var "svensk", men efter att ha läst lite (både fakta och åsikter) inser jag att man måste tänka ur flera aspekter än så. När det gäller total miljöpåverkan står transportkostnaderna för en väldigt liten del av de totala utsläppen, vilket betyder att det egentligen är bättre för klimatet att välja ekologiska varor, även om de är importerade. Hur varan är producerad är viktigare än var. Lotta Brinck, matjournalist och dietist, skriver om sin åsikt. Läs gärna!

En brasklapp, dock: Klimatvinsten med min ack så fint ekologiska varukorg slukas lätt av bilresan till butiken.

Motiven för att köpa närproducerat (lokalt eller svenskt) kan också vara goda: Man vill vara med och stötta det lokala näringslivet. Väljer man närodlat får man dessutom ofta produkterna när de är som bäst, både i säsong och i mognadsprocess. Två viktiga faktorer.

Sedan har vi produktionssättet: En frilandsodlad grönsak är så klart mer klimatsmart än en drivhusodlad motsvarighet. Den sistnämnda kräver stora mängder fossila bränsle vid uppvärmningen. Växthus uppvärmda med fjärrvärme är bra, men hur vet jag det när jag står i butiken och ska välja?

Jag vill här belysa de olika synsätten eftersom jag själv inte riktigt vet på vilken fot jag ska stå. Jag har börjat staka ut en miljövänligare väg för mig och familjen när det gäller maten, men vi tar det ett steg i taget. Min största ambition är att faktiskt koppla bort "autopiloten" och försöka läsa på och bilda mig en uppfattning. Förhoppningsvis kan jag också skapa både nyfikenhet och diskussion, och alla åsikter är välkomna, både här eller när vi ses!

1 kommentar:

Nicklas Ljungström sa...

Det finns ett argument till som är viktigt. Om man kocikvent väljer ekologiskt skapar man ett förändringstryck mot de lokala producenterna. Om detta tryck inte finns kommer utbudet av ekologiskt närodlat aldrig att dyka upp. Vilket alltid är det bästa.